wtorek, 24 lutego 2015

Forum...

... czyli historia o powstawaniu i upadku w jednym pokoleniu. Dla mnie to historia bezsensownej inwestycji w miejscu w którym od poczatku nie powinno jej być. Hotel Forum wybudowany przy ujściu Wilgi na przeciw Skałki powstawał 10 lat ! 10 lat budowano z przeproszeniem klocek jak upadająca propaganda sukcesu Gierka !!! Bo niewielu pamięta że  budowę rozpoczeto w 1978 roku . Projektantem tego wątpliwego dzieła architektonicznego był Janusz Ingarden.
Od samego początku był ogromny problem z tą inwestycja. Nie trafiła w odpowiednio czas od samego poczatku. Przygotowania trwały wiele lat. Na samym poczatku lat 70 tych zburzono stadion Garbarni. Nikt wtedy nie podnosił kwestii zabytku, miejsca podmokłego czy architektury przestrzeni. Był Gierek, propaganda sukcesu się rodziła, wszelkie głosy na "nie" w jakiejkolwiek sprawie umierały w zarodku i były słyszalne w niewielkim gronie.
Zanim pomysł przeszedł w fazę działania, jak to się dzieje u nas w Polsce, wszystko musiało przejść długą drogę od pomysłu, poprzez biurokrację do  realizacji. Potrzeba było na to blisko dekadę W 1978 roku rozpoczeto budowę Hotelu Forum . I wtedy wkroczyła do tego moja niepamięć analogowa. Łażąc pewnie po Krakowie za jakimś ładnym widokiem, z drugiej strony Wisły z wysokości bulwarów zrobiłem ta klatkę. To jedyna klatka. Pewnie widząc budowę stwierdziłem że warto zrobić zdjęcie. Ale pewnie to był moment. Bo drugiej już nie zrobiłem Dzisiaj jak zobaczyłem to zdjęcie jestem z siebie i swojej intuicji bardzo dumny....

Na zdjęciu widać jaką techniką budowano hotel. Części składano jak klocki. W taki sam sposób proponuję go rozłożyć... 


Drugie zdjęcie z okresu budowy Forum zrobiłem z Zakola Wisły. Widać Most Grunwaldzki  i stojące koło budynku dźwigi. Widać że budynek nie jest złożony do końca. Brakuje tego ostatniego fragmentu.

   
Ostatnia  klatka z budowy Forum wypłynęła mi ze skanera kiedy na tapecie miałem 1979 rok.Pół roku później po pierwszych zdjęciach jakie zrobiłem, jeszcze widać dwa dźwigi. Ale budynek jest już  kompletny. Zdjęcie wykonałem z wysokości ulicy Zamojskiego w Podgórzu nad dachami tej dzielnicy...



Budowa Forum trwała ponad 10 lat. Razem z przygotowaniem działki, infrastruktury i projektowania trwało to dwie dekady !!!! Jeden budynek !  W miedzy czasie zdechło się polityce Gomółki, przeżyliśmy propagandę sukcesu Gierka, stan wojenny i upadek komunizmu. Ja przeżyłem dzieciństwo, młodość, ożeniłem się a w 1989 roku kiedy to szkaradziejstwo otwierano miałem dwójkę synów którzy szli już do szkoły.
Krócej niż budowa trwał żywot tego hotelu. Od poczatku był za wielki, bezsensownie skonstruowany, zbudowany miedzy innymi z rakotwórczego azbestu którego użyto do izolacji.  W 2002 roku 9 listopada zakończył działalność jako Sofitel. Nie wiem czy te kilkanaście lat działalności w jakikolwiek sposób zrekapitulowało koszty tego przedsięwzięcia.
Od wielu lat straszy. Straszy swoim wyglądem, straszy swoim przeznaczeniem jako największy w Polsce bilbord. Końca tego straszydła nie widać. Widać za to gołym okiem że właściciel ciągnie niezłe zyski z tego ze musimy na to patrzeć. Słup reklamowy przynosi zapewne większe zyski niż wątpliwy hotel.

Ja w każdym razie gotowy jestem cały czas do zrobienia ostatnich klat w jego życiu.  Klat z rozkładania tego budynku. 

Marek Lasyk

2 komentarze:

  1. Chodząc mostem z Podwawelskiego na Kazimierz, do szkoły podstawowej, oglądałem codziennie postępy na placu budowy, potem, w ramach praktyk studenckich na studiach, pracowałem przy jego budowie, byłem tam dwa razy na kawie, raz na basenie i w saunie, uczyłem obsługi programów do projektowania pracowników obsługi technicznej, a potem już tylko z zewnątrz, tak jak wszyscy nie mogłem się nadziwić, że taka kubatura, w takim miejscu i tylko w roli stojaka na bilbordy...

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkaradztwo powiadasz? Moim zdaniem jeden z ciekawszych budynków które powstały w Krakowie w tych czasach. Cracovia, żyletkowce między Mogilskim i Kotlarskim - to są paskudy w porównaniu do Forum. Forum ma bardzo fajny kształt, dobrze się wpisuje w panoramę zakola Wisły. Szkaradny to jest ten nowy hotel który powstał na tyłach forum - betonowy kloc...

    OdpowiedzUsuń